تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری 2024 اندونزی

دوره ریاست جمهوری نه ساله جوکوی به خط پایان نزدیک شده است. انتخابات ریاست جمهوری اندونزی با ثبت نام نامزدها رسما وارد کارزار انتخاباتی شده و کمتر از یکماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اندونزی باقیمانده است. هرکدام از نامزدها هم با انتخاب معاون اول خود تبلیغات رسمی و رسانه ای خود را آغازکرده اند. پرابوو سوبیانتو وزیردفاع دولت جوکووی،گانجار پرامونول فرماندارجاوه وانیس بسودان وزیر سابق آموزش سه نامزدی اند که وارد کازار انتخاباتی شده اند.تاکنون ازطریق موسسات معتبرنظرسنجی های مختلفی صورت گرفته که براساس اخرین نظر سنجی ها رقابت شدید وتنکاتنگی میان پرابوو و انیس بسودان وجود دارد. تحلیگران معتقدند شانس پیروزی پرابوو وزیر دفاع دور از ذهن نیست. انتخابات ریاست جمهوری 2024 اندونزی به احتمال بسیارتغییر چندانی را در نظام سیاسی این کشور ایجاد نخواهد کرد. در واقع مسیر و تاریخ کشور اندونزی در نیم قرن گذشته نشان داده که انتخابات های ریاست جمهوری موجب تغییر اساسی در مسیر حرکتی اندونزی و نظام توسعه این کشور نخواهد شد.

دوره ریاست جمهوری نه ساله جوکوی به خط پایان نزدیک شده است. انتخابات ریاست جمهوری اندونزی با ثبت نام نامزدها رسما وارد کارزار انتخاباتی شده و کمتر از یکماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اندونزی باقیمانده است. هرکدام از نامزدها هم با انتخاب معاون اول خود تبلیغات رسمی و رسانه ای خود را آغازکرده اند. پرابوو سوبیانتو وزیردفاع دولت جوکووی،گانجار پرامونول فرماندارجاوه وانیس بسودان وزیر سابق آموزش سه نامزدی اند که وارد کازار انتخاباتی شده اند.تاکنون ازطریق موسسات معتبرنظرسنجی های مختلفی صورت گرفته که براساس اخرین نظر سنجی ها رقابت شدید وتنکاتنگی میان پرابوو و انیس بسودان وجود دارد. تحلیگران معتقدند شانس پیروزی پرابوو وزیر دفاع دور از ذهن نیست. انتخابات ریاست جمهوری 2024 اندونزی به احتمال بسیارتغییر چندانی را در نظام سیاسی این کشور ایجاد نخواهد کرد. در واقع مسیر و تاریخ کشور اندونزی در نیم قرن گذشته نشان داده که انتخابات های ریاست جمهوری موجب تغییر اساسی در مسیر حرکتی اندونزی و نظام توسعه این کشور نخواهد شد.

کشور اندونزی مهمترین تغییرات تاریخ خود را در 2 مقطع تاریخی 1945 و 1998 تجربه کرده است . در سال 1945 جنبش های مردمی این کشور به رهبری سوکارنو توانست استقلال را برای اندونزی به ارمغان آورد و در سال 1998 نیز بار دیگر جنش های مردمی از جنس دانشجویی موجب شد تا سوهارتو  دومین رئیس جمهور اندونزی پس از 32 سال حکومت بر این کشور قدرت را رها نموده و آنرا به بهارالدین یوسف حبیبی معاون اول خود واگذار نماید. برکناری سوهارتو از قدرت پایان دوره نظم قدیم و آغاز دوره نظم جدید (دوره اصلاحات) در ادبیات سیاسی اندونزی است. در دوره نظم جدید در کشور اندونزی حضور روسای جمهور مختلف همواره با وجود رویکردهای مختلف آنان در اجرا، بطور کلی یک سیاست اصولی و توسعه محور را در اندونزی طی کرده است که پیش بینی می شود این روند در سال های آتی نیز ادامه پیدا کند.

امروز اندونزی با عبور از برهه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به انتخابات ریاست جمهوری 2024 خود رسیده است که بعقیده بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی، می تواند سرنوشت این کشور برای پیوستن به جمع کشورهای پیشرفته جهان همواره شود.

رقابت برای تبدیل شدن به رهبر بعدی اندونزی مانند یک مسابقه دو ماراتن به نظر می رسد که در آن 3 زوج انتخاباتی در تاریخ 14 فوریه 2024 به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. براساس قوانین اندونزی نامزدهای ریاست جمهوری برای حضور در انتخابات باید معاون خود را نیز معرفی نموده و بصورت یک زوج انتخاباتی در رقابت شرکت نمایند. حضور گیبران راکا بومینگ راکا فرزند ارشد جوکو ویدودو رئیس جمهور فعلی اندونزی بعنوان معاون یکی از نامزدهای ریاست جمهوری اندونزی یکی از خبرسازترین تحول مربوط به انتخابات 2024 اندونزی محسوب می شود.

در فوریه 2024، پرابوو سوبیانتو، یک مرد نظامی که تبدیل به سیاستمدار شده است، با گنجار پرانوو، فرماندار سابق یکی از پرجمعیت ترین استان های کشور، و آنیس باسودان، که وزیر آموزش دولت بود، روبرو می شود. بر اساس آخرین نظرسنجی منتشر شده در تاریخ 27 دسامبر 2023، پرابوو سوبیانتو با حدود 43 درصد پیشتاز است و پس از آن انیس بسودان با 26 درصد و گنجار پرانوو با 20 درصد در رده های بعدی قرار دارند.

هر سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری اندونزی، در مقاطع مختلف فعالیت سیاسی خود، یا متحدان یا درجبهه مخالف جوکو ویدودو رئیس جمهور فعلی اندونزی بوده اند. با این وجود پرابوو در یک اقدام تاثیرگذار گیبران راکا بومینگ راکا، پسر ارشد جوکو ویدودو را برای نامزدی با او به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب کرد.

عدم انتظار نسبت به تغییرات شگرف در اوضاع اندونزی پس از انتخابات ریاست جمهوری 2024 از آنجا نشات می گیرد که هر نامزدی که به این پست انتخاب شود، باید رشد اقتصادی متکی به مصرف داخلی را تقویت کند، منابع کشور را مدیریت کند، سیاست صنعتی سازی و عدم خام فروشی منابع طبیعی اندونزی را ادامه دهد و در رویارویی با چین و ایالات متحده جنبه تعادل را درپیش بگیرد.

معرفی نامزدهای ریاست جمهوری اندونزی

پرابوو سوبیانتو (72 ساله)

پرابوو وزیر دفاع دولت فعلی تنها چهره نامزد رقابت های ریاست جمهوری اندونزی نزدیک به دیکتاتوری سوهارتو از سال 1967 تا 1998 بوده است. پرابوو که در دولت سوهارتو سپهبد و در زمانی محدود هم دامادش بود، به دلیل ادعای نقض حقوق بشر در تیمور شرقی و در رابطه با شورش های مرگبارکه منجر به سقوط دولت سوهارتو شده بود ، از ارتش ملی این کشور اخراج شد. با وجود اینکه این اتهامات وی ،هیچگاه در دادگاه  ثابت نشد، اما ایالات متحده ممنوعیت مسافرتی را برای پرابوو اعمال کرد که در اواخر دوره دولت ترامپ این ممنوعیت لغو شد. درادامه پرابوو به عنوان وزیر دفاع در اکتبر  2020 با سفر به واشنگتن و بازدید از مراکز تسلیحاتی ،وعده خرید تسلیحات نظامی از چین، روسیه و ایالات متحده را مطرح نمود.

اندونزی تحت رهبری جوکووی از نظر روابط اقتصادی به پکن نزدیک شد و شرکت های دولتی از دو کشور پروژه های مختلف زیربنایی را به اجرا رساندند. پرابوو علناً گفته است که اگر آمریکا و چین وارد جنگ شوند، اندونزی طرفی را انتخاب نخواهد کرد.

پرابوو که خود در 2 دوره ریاست جمهوری گذشته اندونزی رقیب جوکو ویدودو بود در 4 سال اخیر بعنوان وزیر دفاع در کابینه دولت جوکووی فعال بوده است. به عقیده ناظران بنظر می رسد که رئیس جمهور فعلی اندونزی از ژنرال سابق ارتش این کشور (پرابوو) حمایت می کند، ژنرالی که که آشکارا از ساخت پایتخت جدید بعنوان پروژه مورد علاقه جوکووی حمایت می کند و فرزند جوکووی را نیز در کنار خود بعنوان معاون می بیند.

گنجار پرانوو (54 ساله)

گنجار پرانوو دو دوره به عنوان فرماندار جاوه مرکزی خدمت کرده است. وی با اقدامات زیربنایی خود در این منطقه حمایت خوبی را از جانب مردم جاوه مرکزی که یکی از متراکم ترین نقاط اندونزی محسوب می شود، کسب نموده است. وی به دلیل امتناع از میزبانی تیم فوتبال صهیونیست ها در استان خود در جریان جام جهانی فوتبال زیر 20 سال، خبرساز شد. این رویکرد وی سبب گردید تا اندونزی در نهایت میزبانی جام جهانی را از دست دهد.

گنجار تجربه سیاست خارجی محدودی دارد. با این وجود او با الگو برداری از رویکردهای مردمی جوکو ویدودو برای کسب حمایت مردمی حامیان او تلاش می کند. گنجار اکنون در شبکه اجتماعی TikTok بیشترین طرفداران را در میان سه نامزد داراست.

گنجار در مسیر خود بسمت کرسی ریاست جمهوری اندونزی باید بین منافع رهبران در حزب حاکم (حزب سیاسی دموکراتیک مبارزه اندونزی) تعادل برقرار کند. در یک طرف، مگاواتی سوکارنوپوتری، رئیس حزب و رئیس جمهور سابق، قرار دارد که گنجار را بعنوان یک سیاستمدار محبوب به جای دخترش برای نامزدی ریاست جمهوری انتخاب کرده است. ازطرف دیگر همچنین جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی  با وجود فشارهای حزب سیاسی دموکراتیک مبارز، درحمایت از گنجار بسیار محتاط عمل کرده است. او نگران است که مگاواتی بر گنجار در دولت تأثیر بگذارد و به ویژه اینکه میراث و اقدامات زیر بنایی اش را از بین ببرد.

آنیس باسودان (54 ساله)

قبل از پیوستن به سیاست، آنیس یک فرد دانشگاهی جوان، رئیس دانشگاه اسلامی در اندونزی شد. او در سال 2009 جنبشی را برای رفع کمبود معلم در اندونزی آغاز کرد. در اولین دوره جوکووی، آنیس وزیر آموزش و پرورش شد اما دو سال بعد با تغییر کابینه کنارگذاشته شد. وی سپس با استفاده از یک کمپین تفرقه‌انگیز که با واکنش مسلمانان علیه یک رهبر مسیحی چینی که همچنین متحد جوکووی بود، به رقابت برای فرمانداری جاکارتا وارد شد و در سال 2017 پیروز انتخابات و فرماندار جاکارتا شد.

آنیس تا پایان دوره ریاستش در سال گذشته به عنوان فرماندار جاکارتا خدمت کرد و پروژه های زیربنایی آغاز شده توسط پیشینیان خود مانند اقدامات کنترل سیل و حمل و نقل را ادامه داد. از میان این سه، آنیس بیشتر مخالف پایتخت جدید جوکووی است و می‌گوید سیاست‌ها نباید بر اساس خواسته‌های شخصی باشد. منتقدان می گویند آنیس احتمال دارد دوباره از پوپولیسم اسلامی در تبلیغات ریاست جمهوری استفاده کند. او مهیمین اسکندر، رهبر بزرگترین حزب اسلامی اندونزی را به عنوان نامزد معاون خود انتخاب کرده است.

وعده های نامزدهای ریاست جمهوری اندونزی

پرابوو سوبیانتو، یکی از سه کاندیدای ریاست جمهوری اندونزی، قول داده است که در صورت انتخاب در 14 فوریه 2024، ناهار رایگان برای همه دانش آموزان مدرسه فراهم کند.

یکی از رقبای او، گنجار پرانوو از حزب حاکم، گفته است که قانون بحث انگیز نظام اقتصادی اندونزی را که توسط رئیس جمهور فعلی جوکو ویدودو پیشنهاد شده بود، را مجدد مورد بررسی قرار خواهد داد. بررسی خواهد کرد و در عین حال متعهد شد که بسیاری از سیاست های رئیس جمهور فعلی را حفظ کند.

در همین حال، رقیب سوم، فرماندار سابق جاکارتا، آنیس باسودان، قول داده است که پروژه 33 میلیارد دلاری جوکووی را برای ساختن یک پایتخت جدید ،کنار بگذارد و به جای آن بر کاهش فقر و نابرابری تمرکز کند. این سه نامزد از 28 نوامبر 2023 در سراسر کشور اندونزی مبارزات انتخاباتی را آغاز کرده اند و تلاش می کنند نزدیک به 205 میلیون رای دهنده واجد شرایط را با چشم انداز خود برای آینده جذب کنند.

آنان برنامه های خط مشی خود را در اسنادی ترسیم کرده اند که هشت مأموریت را در چهار حوزه کلی اعم از توسعه منابع انسانی، پیشرفت اقتصادی، حفاظت از محیط زیست، و اجرای قانون با حکمرانی خوب، بیان می کنند. از بین این سه نفر، آنیس بسودان در برنامه اش به برابری و عدالت تاکید دارد و پرابوو سوبیانتو و گنجار پرانوو طرح های گسترده تری را در مورد مسائلی مانند اجرای قانون و ریشه کنی فساد، که چالش های همیشگی در اندونزی بوده اند، ارائه کرده اند. جوکو ویدودو رئیس جمهور که در ماه های پایانی دوره ریاست جمهوری خود می باشد و به دلیل محدودیت های قانون اساسی نمی تواند دوباره نامزد شود، در 9 سالی که کشور را رهبری کرده، بر توسعه زیرساخت ها تمرکز کرده است. وی قرار است در اکتبر 2024 سمت خود را ترک کند.

در این بخش نیم نگاهی به آنچه سه مدعی برای رسیدن به عنوان رئیس جمهور اندونزی برای دوره 2024-2029 درمناظره ها و رسانه ها منتشر کرده اند ،مشاهده می کنید:

پرابوو سوبیانتو

این ژنرال پیشتاز و بازنشسته قصد دارد تا سال 2045، صدمین سالگرد استقلال این کشور، به دوره "اندونزی طلایی" دست یابد. این اصطلاح به آرزوی تبدیل این کشور آسیای جنوب شرقی به کشوری مرفه اشاره دارد که در سراسر جهان مورد احترام است. برای رسیدن به این هدف، برنامه های وی بر توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و امنیت ملی متمرکز است.

وعده های انتخاباتی پرابوو سوبیانتو عبارتند از:

  • ارائه ناهار و شیر رایگان در مدارس و همچنین کمک های تغذیه ای برای کودکان و زنان باردار.
  • سازماندهی غربالگری های بهداشتی رایگان، کاهش 50 درصدی موارد سل در مدت پنج سال و ساخت بیمارستان های مجهز در هر منطقه.
  • کاهش 50 درصدی بدهی ملی در پنج سال اینده .
  • تقویت ارتش و پلیس برای حفاظت از حاکمیت ملی.
  • افزایش حقوق کارمندان دولت به ویژه معلمان، اساتید دانشگاه و کارکنان بهداشت و درمان.
  • دستیابی به خودکفایی در غذا، انرژی و آب.

گنجار پرانوو:

فرماندار سابق استان جاوه مرکزی قصد دارد با تقویت اتصال دریایی، صنعت دریایی و گردشگری ساحلی، اندونزی را به یک کشور دریایی پیشرو تبدیل کند. علاوه بر این، برنامه او بر ایجاد شغل و رشد اقتصادی تمرکز دارد.

وعده های انتخاباتی گنجار پرانوو عبارتند از:

  • ایجاد 17 میلیون شغل جدید برای اطمینان از یافتن وجود کار برای همه اندونزیایی ها.
  • بهبود کیفیت حمل و نقل دریایی و اطمینان از استفاده مؤثرتر از خطوط دریایی.
  • تقویت صنایع کشتی سازی و ماهیگیری، حفاظت از دریا و صخره های مرجانی، افزایش رفاه ماهیگیران و همچنین افزایش سهم اقتصاد دریایی در تولید ناخالص داخلی (GDP).
  • دستیابی به رشد اقتصادی متوسط 7 درصدی برای کمک به اندونزی برای فرار از دام درآمد متوسط و گذار به اقتصاد با درآمد بالا.
  • ارائه مراقبت های بهداشتی رایگان در هر مرکز بهداشتی محلی معروف به Puskesmas.
  • رایگان شدن تحصیل در سراسر کشور به مدت 12 سال.
  • کاهش فقر به 2.5 درصد و پایان دادن به فقر شدید.

انیس بسودان :

او با شعار "جامعه عادلانه و مرفه برای همه" به کارزار انتخاباتی وارد شده است. او می گوید که جامعه ای عادلانه و مرفه برای همه اندونزیایی ها ایجاد خواهد کرد.  هدف انیس ریشه کن کردن فقر و نابرابری است. او وعده داده که  هر اندونزیایی به خدمات عمومی با کیفیت از جمله مراقبت های بهداشتی، آموزش، مسکن و هزینه های زندگی مقرون به صرفه دسترسی پیدا خواهد کرد .

وعده های انتخاباتی انیس بسودان عبارتند از:

  • دستیابی به عدالت اجتماعی و رفاه اقتصادی با کاهش نرخ فقر به 4 تا 5 درصد تا سال 2029 از 9.36 درصد در مارس 2023 و حذف فقر شدید تا سال 2026.
  • ایجاد بیش از 15 میلیون شغل جدید از جمله مشاغل سبز از سال 2025 تا 2029.
  • تقویت دموکراسی و حقوق بشر، تضمین حکومت داری خوب و مبارزه با فساد.
  • ارتقاء کیفیت آموزش و بهداشت و ارتقاء علم و فناوری.
  • حفظ حقوق زنان با جلوگیری از خشونت و تبعیض علیه زنان و ارائه خدمات یکپارچه بحران، خدمات بهداشتی و روانی رایگان برای قربانیان خشونت.

چشم انداز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2024

با وجود اینکه کمتر از50روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری اندونزی زمان باقی مانده است ولی پیش بینی نتایج انتخابات آتی همچنان امر دشواری است. تجربه نشان داده است که با گسترش شبکه های اجتماعی و سرعت انتقال اطلاعات و تحولات، امکان تمایل و تغییر دیدگاه مردمی نسبت به نامزدهای مختلف با توجه به رویدادهای مختلف وجود دارد. اگر انتخابات ریاست جمهوری اندونزی همین امروز برگزار گردد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و به یقین زوج انتخاباتی پرابوو – گیبران بهمراه یکی دیگر از زوج های انتخاباتی در دور دوم به رقابت خواهند پرداخت. با این وجود با توجه به زمان باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، پیش بینی 2 دوره ای بودن انتخابات امکان پذیر نیست.

زوج انتخاباتی پرابوو – گیبران بخوبی می دانند که اقبال آنان در یک دوره ای بودن انتخابات است و در صورتی که سرنوشت انتخابات تنها در یک دوره مشخص شود، آنان پیروز انتخابات خواهند بود. از طرف دیگر 2 زوج رقیب نیز اقبال خود را در 2 دوره ای شدن انتخابات و برقراری ائتلاف با یکدیگر در دور دوم می دانند.

یک دوره ای یا دو دوره ای شدن انتخابات ریاست جمهوری اندونزی وابسته به چند موضوع از جمله مناظره های انتخاباتی، تصمیم گیری افرادی که همچنان در انتخاب زوج انتخاباتی خود مردد هستند و همچنین حمایت جوکو ویدودو رئیس جمهور فعلی اندونزی از یکی از زوج های انتخاباتی است. جوکووی که در سال پایانی ریاست جمهوری خود با محبوبیت بالغ بر 83 درصد نزد مردم اندونزی مواجه است، می تواند با اعلام حمایت خود از یکی از زوج های انتخاباتی، سرنوشت انتخابات را مشخص نماید.

تهیه و تنظیم :

محمدرضا ابراهیمی رایزن فرهنگی ج.ا.ا در اندونزی  

منابع :

سایت اطلاع رسانی سه نامزد ریاست جمهوری

سایت خبری دتیک

روزنامه خبری جاکارتا پست

سایت خبری رعیت مردکا

سایت خبری ریپوبلیکا

سایت خبری مردکا آنلاین

سایت خبری لیپوتان

سایت خبری کمپاس

سایت خبری تمپو

کد خبر 17908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =